Een sporthal met jongeren die aan het basketballen zijn

Sport en beweging zijn erg belangrijk voor de inwoners. We werken samen met veel organisaties in de stad om sportclubs en andere plekken waar je kunt sporten en bewegen te verbeteren. Daarom stimuleren we méér bewegen: op school en in de buitenruimte. Ook investeren we in inspirerende sportevenementen.

Illustratie Adam lopend met bal

4.1 Sport

• Zowel kinderen van 5 tot en met 12 jaar als tieners van 13 tot en met 18 jaar zijn in 2023 structureel meer gaan sporten.

• Met armoederegelingen voor sport en diplomazwemmen werken we aan gelijke kansen voor iedereen om mee te doen aan sport en bewegen. Met initiatieven zoals de Dynamische Schooldag, buurtactiviteiten en het verbeteren van speelplekken hebben we extra aandacht besteed aan beweging voor kinderen en jongeren.

• We hebben in de sporthallen ongeveer 15 procent aan gas bespaard op onze totale gasvraag van 91.000 m3. Dit hebben we gedaan door de bestaande installaties in de hallen zo efficiënt mogelijk in te zetten. Daarnaast hebben we bijgedragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen door ledverlichting te gebruiken voor de sportvelden en door sportaccommodaties te verduurzamen.

• Samen met Topsport Amsterdam hebben we dit jaar 19 Amsterdamse topsportverenigingen in 16 verschillende disciplines ondersteund. Ook hebben we het Amsterdamse Programma voor urban- en vechtsporters uitgebreid.

• 262 toptalenten en topsporters konden het afgelopen jaar fulltime aan hun topsportcarrière werken, dankzij gemeentelijke medefinanciering voor goede trainingsaccommodaties en professionele begeleiding.

Uitgelicht

Een sporthal met jongeren die aan het basketballen zijn